12e Editie Concours d’Elegance Paleis Het Loo – 2 en 3 Juli 2016

Op dit grootste Internationale klassieke feest is het NCAD voor het eerst samen met de FEHAC aanwezig en staan we met een grote stand op dit exclusieve evenement.

Het NCAD zal voor de KNAC een presentatie geven over de Geschiedenis van de elektrische auto. Tevens kunt u een

tentoonstelling over dit thema uit het NCAD archief bezichtigen.

De 12e editie van het Concours d’Elegance Paleis Het Loo dat plaats vindt op 2 en 3 juli 2016 – 10.00 – 18.00 uur.

Het programma van Nederlands bekendste en meest prestigieuze klassiekerevenement ziet er weer fantastisch uit.

Het is een bezoek méér dan waard.

Read more: 12e Editie Concours d’Elegance Paleis Het Loo – 2 en 3 Juli 2016

Internationale hoge erkenning voor Nationale Oldtimerdag

FIVA en Unesco Werelderfgoed Commissie besluiten:

Internationale hoge erkenning voor Nationale Oldtimerdag

Het bestuur van de Nationale Oldtimerdag is bijzonder verheugd dat de 32e editie van dit grootste en vrij toegankelijke oldtimerevenement van ons land door de Fédération Internationale des Vehicules Anciens (FIVA) op 10 mei jl. is aangewezen  voor de status van topevenement in Nederland om het World Motoring Heritage Year te markeren. Dit is gebeurd op voordracht van de FEHAC in nauwe samenwerking met de Unesco Werelderfgoed Commissie. Internationale Hoge Erkenning voor Nationale Oldtimerdag Lelystad - 2016

FEHAC Taxatievakdag op 13 april

Classic Car Taxation Day

De FEHAC organiseert voor de tweede keer een taxatievakdag voor iedereen die belangstelling heeft voor het taxeren en waarderen van klassieke voertuigen. Het belooft een interessante, verrassende en praktijkgerichte dag te worden voor oldtimer-taxateurs maar ook voor andere belangstellenden.

Read more: FEHAC Taxatievakdag op 13 april

Protestrit tegen milieuzones op 3 april

Protest zone KNAC

Stichting Rotterdamse Klassiekers organiseert na een zeer succesvolle protestrit op 12 maart dwars door Rotterdam, nu een optocht langs de 4 grote steden. Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag. De route langs de vier grote steden is gekozen omdat juist daar al een milieuzone voor personenauto’s is of er op korte termijn één dreigt te komen.

Read more: Protestrit tegen milieuzones op 3 april

Concours d’Élégance Paleis Het Loo

concours 1

 

Het NCAD is dit jaar weer te vinden op het Concours d’élégance Paleis Het Loo: het grootste klassiekerfeest van Nederland.

De 12e editie van het Concours d’élégance Paleis Het Loo in Apeldoorn staat weer voor de deur. Het grootste klassiekerevenement in Nederland vindt plaats op 1/3 juli 2016. Voor de 12de editie van het Concours d’élégance Paleis Het Loo gaan we uit van de geheel vernieuwde opzet van 2014.

Read more: Concours d’Élégance Paleis Het Loo

Bezoek het NCAD tijdens de InterClassics

InterClassics

Van 14 - 17 januari vindt de InterClassics in Maastricht plaats. Het thema voor de komende editie is 100 jaar BMW.

Het NCAD heeft net zoals vorig jaar een stand van 300 m2 op de 1e verdieping tussen de autoclubs. De opbouw van de clubstands vindt 14 januari plaats, vanaf 15 januari staat de stand. Naast uitleg over onze missie en visie t.a.v. het behoud van ons nationaal erfgoed, nemen we ook een grote colectie dubbele werkplaatshandboeken mee voor de verkoop. Onze donateurs en clubleden krijgen 20% korting.

Tot ziens in Maastricht!

Read more: Bezoek het NCAD tijdens de InterClassics

27th TECHNO-CLASSICA ESSEN 2015

PS Presseinfo

The world fair of the automobile passion from 15th * until 19th April 2015

 

• The greatest classic fair with official presentation of more than 25 brands of the international vehicle industry

• Greatest offer of international classic dealers: more than 2,500 collector automobiles at offer

• All 20 exhibition halls and open spaces are already booked nearly now

• Special exhibition: Tourist Trophy with racing cars of Alfa Romeo, Bentley, Bugatti, Jaguar and Mercedes-Benz

* 15th April 2015: Preview, Happy View Day

Essen, 17th December 2014. More than 1,250 exhibitors from more than 30 nations have already booked their presentation spaces at the 27th TECHNO-CLASSICA ESSEN 2015 now. Nearly all exhibitor spaces in the 20 halls and at the four open spaces are reserved about four months before the start of the classic fair. The TECHNO-CLASSICA ESSEN 2015 will also in the next year be more than only the “World fair for vintage-, classic & prestige cars, motor sport, motorcycles, spare parts and restoration and world-club meeting“ as its subheading describes. With more than 220 exhibiting classic clubs and communities of interest it is again the greatest club meeting of the world of the vintage-cars and young-timer scene. And the mostly lavish orchestrated presentations of more than 25 German and international automobile manufacturer make the TECHNO-CLASSICA in the next year again to the greatest history show of the car industry world-wide too.

Read more

Verhuizing Leeszaal

DSC 1593

Momenteel zijn we druk bezig om de Leeszaal op de Automotive Campus te verhuizen. We blijven op dezelfde verdieping zitten, maar we hebben nu een geschiktere kantoorruimte. Tevens richten we een extra lees / studeer hoek in. Het archief met de rolkasten blijft op dezelfde plaats staan achter op het Campus-terrein. De verhuizing zal zo'n 6 weken in beslag nemen.

Read more: Verhuizing Leeszaal

Het ontstaan van het TAN-Project bij het NCAD

(foto: Frans Vrijaldenhoven)

Read more: Het ontstaan van het TAN-Project bij het NCAD

Boekrecensie: L.A. Moll's Atim, de geschiedenis van een Nijmeegs garagebedrijf

 

In eigen beheer heeft Anton J, Jansen dit prachtige boek uitgegeven. Het beschrijft in 396 pagina's degelijk, met veel achtergronddocumentatie, de geschiedenis van dit belangrijke Nijmeegse garagebedrijf.  Het is op een zeer lezenswaardige manier geschreven.

Read more: Boekrecensie: L.A. Moll's Atim, de geschiedenis van een Nijmeegs garagebedrijf

Schenking dhr. Stouten

 

Kort geleden heeft het NCAD een interessante schenking ontvangen bestaande uit een groot aantal auto-advertenties uit de periode 1900 t/m jaren ‘40. Tijdschriften waar deze advertenties in geplaatst werden zijn bijv.  L’Illustration, The Sportsman, Home & Garden, Lectures pour Tous, The Saturday Evening Post, National Geographic, Cosmopolitan, McClures magazine, Punch Almanack, etc. Veel van deze tijdschriften bestaan tegenwoordig niet meer en zullen voor menigeen onbekend in de oren klinken.

Read more: Schenking dhr. Stouten

Samenstelling Raad van Advies

Om het Netwerk van het NCAD te versterken is onlangs een Raad van Advies geinstalleerd.

De Raad van Advies (RvA) bestaat momenteel uit vier leden die gevraagd en ongevraagd het bestuur van het NCAD adviseren. In de RvA hebben plaatsgenomen: de heren J. Theuns (FIVA), J. Pronker (FEHAC), B. Kolvenbach (FOCWA Specialisten) en W.T.J. van de Werd (NAV). De installatie van de RvA is een onderdeel van de professionaliseringsslag die het NCAD heeft opgepakt. Mogelijk vindt er binnenkort nog een kleine uitbreidung van de RvA plaats. Op de foto de voltallige RvA met NCAD-voorzitter P.D. van der Koogh, directeur H.J. Wouters en projectmanager. M Werinussa.

DSC 0500

 

De toekomst van de verbrandingsmotor

Precies zestig jaar gelden bracht FIAT een conceptauto met gasturbine uit. Naast FIAT experimenteerden ook Rover (zie foto), General Motors en Chrysler met de “aandrijving van de toekomst”. Omdat de auto-industrie een aantal ontwikkelingen in de vliegtuigbouw scherp volgde (toen design en aandrijving, nu composietgebruik) en omdat meer en meer gedacht werd dat de conventionele verbrandingsmotor aan het eind van zijn ontwikkeling was, werd een “motoren-transitie” voor mogelijk gehouden.

Read more: De toekomst van de verbrandingsmotor

De toekomst van de zelfrijdende auto

Lester Colbert, de president van het Chrysler Concern gaf in 1955 aan dat we in 1975 zullen rondrijden in automobielen, die alleen nog besturing met de hand nodig hebben om ze te voeren op de juiste rijbaan van een net van "superhighways", waar elektronische controle dan verder de besturing overneemt. “Oordelend naar de ontwikkelingsgang, die de auto in de achter ons liggende twintig jaar heeft doorlopen, mag men redelijkerwijs wel veronderstellen, dat de wagens van 1975 weinig gelijkenis meer zullen vertonen met die waarin we heden ten dage op de wegen ons voortbewegen”.

 

Read more: De toekomst van de zelfrijdende auto

Nummerbewijzen

Het NCAD is in het bezit van nummerbewijzen die zijn uitgegeven door de ANWB en de KNAC. Het gaat om een deel van de reeks van 1906-1951. We hebben hiervan een groot deel van de nummerbewijzen van de periodes 1906-1920 en 1935-1947. Daarom kunnen wij de service verlenen om bij kentekens uit die periode, de naam- en adresgegevens van de toenmalige autobezitter te achterhalen. De kentekennummers die we hebben in de periode 1935-1947 staan in bijgevoegde PDF

Read more: Nummerbewijzen

Oprichting Nederlands Autorensport Archief (NAA) door NAV en NCAD

(v.l.n.r.: Ir.drs.P.D. van der Koogh, bestuursvoorzitter NCAD; ir.drs.H.J.Wouters, alg. directeur NCAD;

Dave Lioni, penningmeester NAV; Ben Huisman, voorzitter NAV)

Op 1 september 2013 is op het circuit van Zandvoort, tijdens de Historische Grand Prix, een overeenkomst getekend tussen de NAV en het NCAD (Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie).

Read more: Oprichting Nederlands Autorensport Archief (NAA) door NAV en NCAD

Schenkingen aan NCAD

In de afgelopen maanden heeft het NCAD weer een paar grote schenkingen gekregen. Eind 2011 kregen we de beschikking over de collectie van Paul Kerkhofs uit Valkenswaard. De collectie omvat c.a. 17000 brochures van bedrijfsauto’s en bouwvoertuigen uit de periode 1956-1990. Daarnaast heeft Paul ons een aantal ingebonden jaargangen van Beroepsvervoer aangereikt.

Read more: Schenkingen aan NCAD

Oldtimeralliantie teleurgesteld over mislukken overleg MRB-vrijstelling klassiekers

De alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging is teleurgesteld dat zij geen vereenstemming heeft bereikt met staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Deze alliantie stelt voor om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari a.s. te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar. Internationaal geldt een leeftijdsgrens van 30 jaar voor oldtimers.

Read more: Oldtimeralliantie teleurgesteld over mislukken overleg MRB-vrijstelling klassiekers

Dodge La Femme

In 1955 bracht Dodge de eerste serie-auto uit exclusief voor vrouwen ontworpen. De auto werd in Heather Rose of in Sapphire White kleur uitgevoerd, De wieldeksels waren roze gelakt en op de voorste spatborden was een verguld identificatieplaatje “La Femme” zichtbaar. Verder had de Dodge een aantal "vrouwelijke" standaardaccessoires zoals: een plastic regencape met een patroon in rozenknopjes, een roze schoudertas, een opmaakset in roze kalfsleer, een gouden lippenstifthouder en roze kalfsleren bekleding. Er werden er minder dan 1000 verkocht en eind 1956 stopte Dodge met de productie van de La Femme.

J P Wimille 2 3 litre

Tussen 1946 en 1949 bouwde de Franse Grand Prix coureur Jean Pierre Wimille zeven aerodynamische sportwagens. Achterin was een kleine Citroën motor geplaatst of een 2 liter V6 die tot 200 pk leverde of een 2 3 liter V8 van Ford. Tijdens de training voor de Grand Prix van Buenos Aires verongelukte Wimille in zijn Simca Gordini op 28 januari 1949 waardoor de bouw van deze auto s gestaakt.

Gaylord Gladiator

Tussen 1955 en 1957 bouwden de broers Gaylord, de Gladiator V8 Coupé. De auto was erg luxe uitgevoerd met een afneembaar dak, snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging en een uitgebreid instrumentenpaneel. De V8 van Chrysler en later Cadillac gaf de auto een topsnelheid van 195 km/u. In totaal zijn er 2 stuks gebouwd vanwege leverings- en kwaliteitsproblemen.

Fairthorpe Atom

Tussen 1954 en 1957 bouwde de Britse fabrikant Fairthorpe een lichtgewicht auto tje met een 250, 350 of 650 cc. BSA motor Vooral met de 650 Twin leverde de Atom sportieve prestaties. Later gebruikte Fairthorpe voor de nieuwere modellen Standard Coventry Climax en Triumph Spitfire Herald GT6 en 2 5 PI motoren. In 1976 werd de laatste Fairthorpe geproduceerd.

DKW V6 F102

DKW ontwikkelde in de jaren zestig een V6-2 takt motor door 2 maal een 3-cilinder te combineren. Het was de bedoeling om deze in de Munga en de F102 in te bouwen. Nadat er 100 motoren gebouwd en getest waren werd het project afgeblazen

General 40 HP Race car 1902

Aan het eind van 1902 bouwde de General Motor Car Co ltd. uit Londen de "General 40 hp Racing car". Het tijdschrift The Autocar merkte op dat de chauffeur van een dergelijke auto wel eens problemen zou kunnen krijgen als de plaatselijke veldwachter de auto zou opmerken, vanwege de gevaarlijk scherpe punt. Vanaf 1903 bouwde General meer praktische wagens, totdat de productie in 1905 staakte.

Opnieuw in Productie PEEL 50

De Engelse Peel microauto's worden binnenkort weer geproduceerd. Dit maal ook met een elektrische aandrijving met 1 6 tot 4 pk. De auto werd aangeprezen om zijn zuinigheid, krachtige remmen en levendige performance. Daarnaast kon er met gemak een volwassene in met zijn boodschappentas. In 1963 en 1964 werd deze micro auto geleverd met een DKW 49 cc 2 takt motortje waarmee een snelheid werd behaald van circa 60 km/u. De 137 cm lange en 104 cm brede P50 was in 1963 te koop voor 199 Pond. Een behoorlijke prijs als in ogenschouw wordt genomen dat een FIAT 500 en een Austin Mini maar 411 resp 448 Pond kostten incl purchase taks. De grote versie van de Peel heet de Trident en meet 183 cm.

Met 244 km/u door Jabbeke

In 1952 vond er een sensatie plaats op de snelweg bij Jabbeke in België. De betonnen snelweg was deels afgezet om een wereldrecord te vestigen met een gasturbine auto. Tijdens de vliegende kilometer werd een gemiddelde snelheid behaald van 244,565 km/u. De auto had een vermogen van 230 pk bij 39500 omw./min. De motor woog compleet slechts 180 kg.

Read more: Met 244 km/u door Jabbeke

Trabant

Vanaf mei 1952 begon de DDR de grens met het westen af te bakenen met prikkeldraad en houten wachttorens. Het Politbüro, het uitvoerend orgaan van de communistische partij, besloot om met een nieuwe auto te concurreren met het westen. De auto moest goedkoop en robuust zijn. Uitgangspunt was een gewicht van maximaal 600 kg en een verbruik van 1 op 18.

Read more: Trabant

Mercedes W111

De W111-serie was de eerste “Heckflossen-serie” van Mercedes.

Read more: Mercedes W111

Lancia Fulvia

Op de autosalon van Geneve in 1963 werd de Lancia Fulvia als opvolger van de Appia voorgesteld. Net zoals de Appia, de Aurelia, Flaminia en de Flavia werd de Fulvia naar een historische Romeinse weg genoemd. 

Read more: Lancia Fulvia

Corvette Concept-cars

Op dit moment is de 6e modellijn van de Corvette te koop. Naast die serie van zes zijn er tientallen concept- en showauto’s gebouwd.

Read more: Corvette Concept-cars

Renault Dauphine

In 1949 startte Renault “project 109” dat tot doel had een auto te ontwerpen die tussen de 4CV en de Fregate gepositioneerd werd. 

Read more: Renault Dauphine